معرفی حیات‌وحش اردکان

یوز ایرانی/قسمت اول

#معرفی_حیات‌وحش_اردکان
#خانواده_گربه‌سانان_اردکان
نام: یوزپلنگ آسیایی (یوز ایرانی)
قسمت اول
۹ شهریور را روز ملی یوز ایرانی نامگذاری کرده‌اند. علت این نامگذاری به این دلیل بود که در سال ۱۳۷۶ زمانی که یوز مادر با سه توله یوز برای خوردن آب به روستایی در بافق وارد شده بودند متاسفانه مردم از روی ناآگاهی از بی خطر بودن یوز اقدام به حمله به طرف یوزها نمودند که یوز مادر در این اتفاق فرار کرده بود اما متاسفانه دو توله یوز کشته شده و توله سوم مجروح به تهران منتقل شد و تا ۱۳۸۲ با نام ماریتا تنها یوز اسیایی در اسارت دنیا بود.
یوز از یوزیدن و به معنی جستن و جهیدن است. یوزپلنگ به دلیل شباهت این گونه به پلنگ می‌باشد. و ایرانی یا اسیایی به دلیل آن است که یوزها دو زیرگونه در دنیای دارند. یکی زیر گونه اسیایی که فقط در ایران باقی مانده است و دیگر یوزهای آفریقایی که در قاره آفریقا زندگی می‌کنند. جمعیت یوز آفریقایی هم در حال انقراض است اما هنوز چند هزار قلاده از آنها باقی مانده اما تعداد یوزهای اسیایی کمی بیشتر یا کمتر از ۳۰ قلاده در جهان است و بحرانی‌ترین وضعیت ممکن برای انقراض را دارد.
تفاوت یوز با پلنگ در داشت خط اشک معروف بر روی صورت (که حکم عینک آفتابی برای آن دارد) و بدنی با خال‌های توپر است. در حالی که در پلنگ خط اشک وجود ندارد و خالها تو خالی است. تفاوت یوز ایرانی با پسرعموهای آفریقایی آن جثه کوچکتر یوز ایرانی، یال پرپشت تر بر روی گردن، تعداد خال کمتر و رنگ روشن‌تر است که در کل زیبایی بیشتری دارد.
یوزها سریعترین جانوران روی زمین هستند و ‌می‌توانند تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بدوند ولی در حدود ۵۰۰ متر می‌تواند سرعت را حفظ نماید و باید سریعا پس از هر اقدام به شکار نیم ساعت استراحت کنند تا بدن به وضعیت استاندارد برسد وگرنه از بین خواهند رفت بنابراین به هیچ وجه نباید یک یوز را در طبیعت دنبال کرد.
محبوب‌ترین غذا برای یوزهای در ایران جبیرها هستند اما یوز ایرانی قوچ و میش، کل وبز و خرگوش را نیز شکار می‌کند. علیرغم گوشت‌خوار بودن یوزها تا کنون هیج حمله.ای از طرف یوز به انسان، یا دام گزارش نشده و این هم دلیل علمی دارد. یوز به دلیل نداشتن پوزه دهان آن‌ها خیلی باز نمی‌شود و همچنین به دلیل نیاز به استراحت بعد از شکار به دام حمله نمی کنند زیر از وجود چوپان آگاه هستند.
نکته قابل توجه در مورد یوزها آن هست که یوزها گونه‌ای بین گربه‌ها و سگ‌ها محسوب می‌شوند. به نوعی یوزها سر و دم گربه شبیه گربه دارند ولی بدنی شبیه سگ دارند. حتی یوز تنها گربه سانی هست که ناخن آن‌ها در غلاف جمع نمی‌شود و در رد پاهای این گونه اثر ناخن همانند سگ‌سانان مشخص است.
ادامه دارد….

#کارگروه_حیات‌وحش
#انجمن_دوستداران_محیط_زیست_اردکان
🖋م. سپهری

دیدگاهتان را بنویسید