معرفی حیات‌وحش اردکان

یوز ایرانی قسمت دوم

#معرفی_حیات‌وحش_اردکان
#خانواده_گربه‌سانان_اردکان
نام: یوزپلنگ آسیایی (یوز ایرانی)
قسمت دوم
یوز ایرانی برعکس یوز آفریقایی که دائم در دشت ‌و جلگه‌ها است علاوه بر دشت در زیستگاه‌های کوهپایه‌ای و کوهستانی نیز زیست می‌کند و به همین دلیل برعکس یوزهای آفریقایی یکی از طعمه‌های رایج این گونه کل وبزها نیز هستند.
یوزها بعد از شیرها و برخلاف دیگر گربه سانان زندگی گروهی‌را بیشتر ترجیح می‌دهند. نرها می‌توانند باهم یک گروه و مادر و بچه‌ها هم گروه‌‌های دیگر را تشکیل دهند. یوزها در هر بارداری ۲ تا ۴ توله به دنیا می‌آورند.
خال روی بدن یوزها همانند اثر انگشت انحصاری می‌باشد بنابر این می‌توان با این ویژگی به شناسايی و شمارش دقیق یوزها پرداخت. البته این شناسایی و شمارش فقط با امکاناتی مانند دوربین‌های تله‌ای امکان پذیر است. دوربین تله‌ای به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در طبیعت نصب می‌شوند و با عبور حیوان از جلوی آنها عکس می‌گیرند. مشکل این دوربین‌ها گران قیمت بودن و هزینه‌های سنگین باتری‌های آن ست.
یوزها در آسیا در کشورهای مختلف پراکنش داشتند که به دلیل شکار خود و طعمه‌هایشان نسلشان در دیگر کشورها منقرض شد. در ایران نیز نسل یوزها به دلیل شکار، شکار طعمه‌ها، وجود سگ‌ها، تصادفات جاده‌ای و نابودی زیستگاه به دلیل اکتشاف معادن و ایجاد صنایع به شدت در معرض خطر است.
در کشور ایران مهمترین زیستگاه یوز را پارک ملی توران سمنان، پارک ضامن آهوی خراسان شمالی و پناهگاه حیات وحش در انجیر اردکان تشکیل می‌دهند. پناه‌گاه حیات وحش درانجیر اردکان در دو دهه اخیر که کمیاب شدن یوزها به شدت بحرانی شده و اکثر زیستگاه‌هایی که امید بود در آن‌ها یوز یافت شود با بررسی بیشتر متاسفانه مشخص شد خالی هستند، هیچ وقت دست رصد کنندگان یوز با دوریین‌های تله‌ای را خالی نگذاشت و اکثر اوقات تصاویر از یوز در این منطقه به دست آمده است. اما متاسفانه این منطقه غنی که همیشه مطالعات در آن بر روی حیات وحش با شگفتی همراه بوده است در این چند سال اخیر به شدت به واسطه اکتشاف و بهره‌برای معدن D19 و در سال اخیر به علت پهنه صنعتی خرانق به شدت در خطر قرار گرفته و بعید نیست تا چند سال آینده میراث هزاران ساله این مرز و بوم به دلیل کج سلیقگی‌هایی در تصمیم گیری مدیران برای همیشه از بین برود.
به جد امیدواریم مسوولان و مردم از مسائل مختلف پیرامون خود اول اطلاعات واقعی و درست را کسب نمایند بعد با تصمیات بر مبنای کارشناسی همه جانبه نگر و با دید و افق بلند مدت به تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف بپردازند تا بعد از گذشت چند سال دعای خیر به جای لعن و نفرین بدرقه مسیر ابدی در پیش روی آن‌ها باشد.

#کارگروه_حیات‌وحش
#انجمن_دوستداران_محیط_زیست_اردکان
🖋م. سپهری

دیدگاهتان را بنویسید